2014年5月17日土曜日

会津へ The readiness

ローカル線に揺られながら、福島へ行ってきました。

Local Train in Fukushima


会津で、学生時代の同期と後輩が獣害対策に取り組んでいます。

美しい風景の中にはさまざまな生き物たちが住んでいて、
その命との出会いを喜んでいる私がいます。

Mt.Bandai-san


しかし、その一方で実質的な作物への被害に悩んでいる農家もいます。
彼らは野生生物の命と被害にあっている方々に寄り添い、真摯に向き合っていました。

ちょっと気をつけて歩けば、素人の私にもクマの痕跡が見つかるほど、
野生生物がいる会津。

Field sign of Asian black bear

まだまだ学びが足りないと感じながら帰ってきました。



人がいて、生き物もいる。そんなすてきな環境が残るように、
できることを探っていきたいと思います。

I went to Fukushima to meet my friends who work for wildlife management, Japanese Macaque and Japanese Black Bear, mainly. My friends make an effort to share the environment of Satoyama, not to kill them.

They ask farmers when animals appear their farm, they go there to counter.
It is not easy to get the understanding from farmers as killing is one of the easiest way to avoid crop damage.

However many farmers have pure eye for lives and the work of my friends.
I think that they have had the readiness to face each other.

I was very impressed by their work.



0 件のコメント:

コメントを投稿